Tampere ja Suomi voisi ottaa mallia Oslosta ja Norjasta

Suurin osa sähköautoista oli joko näitä koppimopoja (Buddy/Think! City jne.) mutta onneksi sentään näiden seassa näkyi ”fiksumpiakin” menopelejä… siis ulkonäöltään! Tesla Model S on varmasti pian ilmestyessään monen hieman varakkaamman autonostajan listalla Oslossakin…

Käväisin ystäväpariskunnan luona Oslossa ihmettelemässä Norjan pääkaupunkia ja sen ympäristöä. En ollut käynyt siellä koskaan ennen, vaikkakin pohjoisemmissa osissa maata olen kyllä kiertänyt anopin ja appiukon matkailuautolla pari kertaa.

Tampere ja Suomi voisi ottaa mallia Oslosta ja Norjasta joukkoliikenteen ja sähköautoilun kehittämisen suhteen. Etenkin sähköautojen käyttöönotossa ja tukemisessa Norja maana sekä Oslo kaupunkina ovat selvästi edelläkävijämaita ja me täällä Suomessa kivikaudella.

Joukkoliikenne

Mutta jos aloitan vaikka joukkoliikenteestä. Oslossa toimii hienosti metro, raitiovaunu, lähijunaliikenne sekä bussiliikenne. Metro meni maan alla vain keskusta-alueella ja sillä pääsee nousemaan esim. Holmenkollenille. Oli hassua nousta melkeinpä ryömintänopeutta vuorenrinteelle metrolla.

Raitiovaunulinjoja oli niillä alueilla missä itse liikuin n. 10 minuutin välein ja ne pysähtyivät kohtuu tiheästi sekä oli niin asukkaiden kuin turistienkin ahkerassa käytössä. Lähijunaliikennettä en itse käyttänyt mutta Oslossa asuva kaverini käyttää työmatkoihinsa niitä, joskin vierailuhetkellä Oslon ympärillä oleva rataverkko oli työmaana ja se aiheutti sen että kaverini joutui liikkumaan osan työmatkastaan bussilla.

Osloon ja sieltä pois pääsee myös lautoilla, mutta niihin en ehtinyt tutustua tarkemmin.

Kaikilla keskusta-alueen julkisilla välineillä pääsi liikkumaan joko yksittäislipuilla tai arvokortilla jonka hain rautatieaseman myyntitiskiltä. Yksi matka maksoi arvolipulla 27 kr eli n. 3,70 € ja ”irtolippu” maksoi 30 kr, eli ihan ilmaista hupia se ei ole, mutta esim. Metro ja ratikat olivat kaikki siistejä ja palvelutaso muutenkin joukkoliikennevälineissä oli hyvä.

Autoliikenne Oslossa on keskustassa maltillista enkä havainnut hurjia ruuhkia mutta kaverini kertoi ruuhkien olevan Oslon keskustan reunamilla. Kaupungin reunamilla oli automatisoituja tietulleja. Pohjoisestahan näitä on jo purettu aika paljon, mutta Oslon seutu on silti uusien moottoriteiden osalta ainakin vielä ympäröity tietullipaikoilla.

Läpiajo tullista maksoi henkilöautolle likipitäen saman kuin yksi lähiliikennelippu, eli karvan alle 30 kruunua.

Sähköautot

Oslon reissullani näin enemmän sähköautoja kuin aikaisemmin olen nähnyt yhteensä. Paljon Mitsubishin, Peugeotin ja Citroenin i-Miev/iOn/C-Zero ”sähkömunia”, Think! Cityjä, Thinkiäki nolompia Buddy-sähköautoja ja tietenkin Nissan Leafeja.

Nissan Leaf onkin ollut menestystarina ja sitä myytiin ensimmäisen kahden kuukauden aikana yli tuhat kappaletta ja se nousi Nissanin toiseksi myydyimmäksi malliksi Norjassa. Aika hyvin verrattuna myyntilukuihin täällä kotomaan puolella.

Miksi näin on? Millä toimilla Oslossa on jo näin hyvin saatu sähköistyminen käyntiin?

Valtion tasolla Norja tukee sähköautoilua mm. siten ettei sähköautoista tarvitse maksaa autoveroa eikä arvonlisäveroa. Lisäksi kaupungin tasolla ja alueellisesti sähköautoilla ei tarvitse maksaa (kaikkialla) tietulleja, paikoitus sähköautoilla on ilmaista, niillä voi ajaa bussikaistalla ja niille on myös useita vain sähköautoille varattuja pysäköintialueita joilta voi ladata autoaan ilmaiseksi. Jostain luin vielä että sähköauto pääsee matkustamaan ilmaiseksi autolautoilla (joskin matkustajat joutuvat maksamaan itsestään normaalisti). Kuulostaa aika hyvältä, eikö vain?

Jos Suomessa myytäisiin Nissan Leafia ilman autoveroa, niin Nissanin hinnaston mukaan se maksaisi n. 5000€ vähemmän, eli n. 36000€. Jos vielä poistettaisiin vuotuinen ajoneuvovero (2013 alkaen), säästyisi Leafin omistajalta 150€/vuosi käyttökuluja. Tämä toisi Leafinkin kaltaisen auton ostamisen lähemmäksi todellisuutta, eikä vain periaatteelliseksi (ja hyvin kalliiksi) hankinnaksi.

Tokihan tällaisiin toimiin pitää investoida, sillä eivät Oslon n. 3500 sähköauton latauspistettä tyhjästä ilmesty, mutta näyttäisi siltä että näillä toimilla on saatu aikaiseksi selkeä sähköautoilulle positiivinen ilmapiiri ja tästä pitäisi meilläkin suurissa kaupungissa ja koko maan tasolla ottaa oppia!

Ihan ensimmäinen toimi olisi hankkia kaupunkeihin edes jonkinlaista latausinfraa, jota esim. tulevissa Tampereenkin parkkiluolissa toivottavasti on riittämiin. Mutta muutakin tarvitaan. Kaupungin tulisi miettiä miltä osin omia ajoneuvojaan voisi sähköistää ja osallistua latausinfran kehittämiseen yhdessä paikallisten yritysten kanssa.

Tesla Model S

Tällainen sähköauto kääntäisi jo päitä ihan positiivisessakin mielessä…

Tapahtuuko meillä mitään?

Vihreät esittivät eduskunnassa 19.6.2012 tukitoimia sähköautoilun kehittämiselle ja olikin hienoa että mm. elinkeinoministeri Jyri Häkämies (kok.) oli samoilla linjoilla. Esityksen yhtenä tärkeänä osana oli juuri sähköautojen vapauttaminen auto- ja käyttövoimaveroista.

Ehkä vihdoinkin saadaan sähköautojen hankkimiselle valtiolta jotain kannustinta ja pääsisimme pois kehitysmaa-tasolta sähköautoilun edistämisessä.

Lopuksi vielä kommentti, että raitiovaunuliikenne on moninkertaisesti mukavampi ja kätevämpi sekä ympäristölle miellyttävämpi ratkaisu kuin bussiliikenne. Ratikka ei melua tai saastuta pienhiukkasilla keskusta-aluetta kuten bussit. Hieno järjestelmä josta olisi monenlaista etua Tampereellakin verrattuna nykyjärjestelmään.

You may also like...

4 Responses

  1. Tuomo Kalliokoski sanoo:

    Jotta saadaan sähköautoinfra kuntoon tarvitaan ensimmäiseksi halpaa sähköä. Norjassa se toimii vesivoiman ansiosta. Suomessa ei ole juurikaan vesivoiman lisäysmahdollisuuksia. Toinen hiilidioksidivapaa ja luotettava sähköntuotantokeino on ydinvoima. Mittavalla ydinvoiman lisärakentamisella voisimme luopua fossiilisista polttoaineista energian tuotannossa ja maaliikenteessä. Tämän johdosta kannatan ydinvoiman lisärakentamista.

    ps. Olen piraattipuolueen kunnallisvaaliehdokas Jyväskylässä.

  2. Kimmo Isotalo sanoo:

    Sähköauto Tesla Roadster: 41 km / 10 kWh
    Sähköauto Tesla Model S: 60 kWh , 370km -> 62 km / 10 kWh
    Sähköauto Tesla Model S: 85 kWh , 480km -> 56 km / 10 kWh
    http://www.teslamotors.com/models/features#/battery
    *
    Ehkei vielä myynnissä Suomessa
    Hinta USA:ssa luokkaa 70000..80000 dollaria akun koosta riippuen
    Mitähän maksaisi Suomeen tuotuna?
    *
    BKT Norja ( asukasluku 5 002 942) – BKT Suomi (asukasluku 5 408 917)
    http://www.google.fi/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=ny_gdp_mktp_cd&idim=country:FIN&dl=fi&hl=fi&q=bkt#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=ny_gdp_mktp_cd&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=country&idim=country:FIN:NOR&ifdim=country&hl=fi&dl=fi&ind=false

  3. Veikkaisin että ihan sikamaisen törkeästi, eli paljon.

  4. Suomessa on jo halpaa sähköä kuluttajille vrt. moniin euroopan maahan ja sähköautojen käyttämä sähkön määrä on vielä pitkään marginaalista muuhun kulutukseen verrattuna. Oiva paikka tukea ja lisätä paikallista aurinko- ja tuulivoimatuotantoa että saadaan autojen omistajat tuottamaan itselleen ”omaa” sähköä autoihinsa ydinvoiman sijasta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.