Tampereen laitettava uusi vaihde silmään ajoneuvohankinnoissa

Julkaistu Aamulehden mielipidepalstalla lyhyemmässä muodossa 2.11.2019

Tampere on yksi monista kunnista, joka on ottanut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Yhtenä sen osana on kaupungin käyttämien ajoneuvojen päästöjen lasku kohti nollaa. Tähän voidaan päästä vain ajoneuvojen sähköistämisellä ja laajamittaisella biokaasun sekä biodieselin käyttöönotolla. 

Kaupungin oman kestävä Tampere -skenaarion mukaan kaupunkiorganisaation ajoneuvokannasta tulisi vuonna 2030 kulkea sähköllä 50 %, biokaasulla 30 % ja muilla uusiutuvilla 20 %. Busseissa vastaavat luvut ovat sähkö 50 %, biokaasu 10 % ja muut uusiutuvat 40 %. 

Toistaiseksi tavoitteessa ei olla juuri edetty. Vieläkin vasta selvitellään bussien puhtaita käyttövoimaratkaisuja. Täyssähköbusseja meillä on koekäytössä pari kappaletta yhdellä linjalla (2), eikä kaasulla toimivia busseja ole vielä lainkaan. Raskaan kaluston osalta biodieselin laajemmasta käyttöönotosta vasta keskustellaan. Alamme pian tuottaa itse biokaasua jätteistä Koukkujärvellä, ja muutaman vuoden päästä jätevedestä Sulkavuorella, eikä meillä ole kaasuajoneuvoja käyttämään tätä omavalmisteista biokaasua.

Jotta pääsemme kunnianhimoisiin tavoitteisiimme, on kautta linjan tehtävä nopeita muutoksia ajoneuvohankintoihin. Tälläkin hetkellä henkilöautojen kilpailutuksissa on kaupungin omien valintojen kautta estetty täyssähköautojen sekä kaasuautojen osallistuminen kilpailutuksiin, riippumatta siitä mitä markkinoilla olisi juuri nyt tarjolla.

Sähköautojen laajemman käyttöönoton suurin yksittäinen este ei ole niiden elinkaarikustannukset (kallis ostaa, mutta todella halpa käytää), päivittäisen käytön kantama tai niiden saatavuus, vaan kaupungin katuverkosta ja parkkipaikoilta olevien latauspisteiden vähäinen määrä. Kalliita pikalatureita ei edes tarvittaisi, vaan liki tavallisiin pistokkeisiin verrattavat hidaslatauspaikat riittävät hyvin.

Tilanteen tekee sekavaksi myös se, että kaupungin eri toimijat tekevät omia ratkaisujaan. Sähkölaitos, Infra liikelaitos, Tilapalvelut ja vaikkapa Pirkanmaan jätehuolto hankkivat omin päin omien suunnitelmiensa mukaan vähäpäästöisiä ajoneuvoja, tai sitten eivät. 

Muutoksella alkaa olla kiire, sillä nyt uutena ostettu diesel- tai bensiiniajoneuvo on edelleen käytössä vuonna 2030 jolloin Tampereen pitäisi jo olla hiilineutraali ja kaupunkikonsernin kaikkien ajoneuvojen tulisi kulkea sähköllä, biokaasulla tai -dieselillä. 

Täyssähköautojen ja biokaasuautojen käyttöönottoon on ryhdyttävä jo tänään.

Juhana Suoniemi, kaupunginhallituksen jäsen (vihr)
Tuomo Pekkanen, Infra liikelaitoksen johtokunta (vihr)

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.