Sähköautot ovat edelleen ylemmän keskiluokan hupia

Volkswagen -ryhmittymä on käytännössä vetänyt pois Seat, Skoda ja VW -malliset pienet perheautot 20-25 k€ hintaluokasta. IAA 2021 -messuilla VW julkaisi ID Life -konseptinsa, joka on selvästi näiden mallien uusi versio. Tämä ihme julkaistaan 2025.

Renault-ryhmä julkaisi juuri, ettei alle 20 k€ maksava Dacia Spring -sähköauto ilmesty Suomen markkinoille 2021 koska menekki Keski-Euroopassa on hurjaa.

Renault julkaisi tulevan Renault 5 mallin konseptin joku aika sitten ja on oletettavaa että tuota 20-25 k€ hintaluokan pientä täyssähköautoa nähdään lopullisessa kuosissaan 2024.

Stellantiksen tarjonta Opelin, Peugeotin ja Citroenin osalta on vielä 30+ k€:n hintaluokan autoja, eikä tietoa pienemmistä malleista ole. Eikä ole oikein muillakaan. Isoja munanjatkeita kyllä saa nyt ja jatkossakin.

Yleensäkin sähköautotarjontaa on runsaasti SUV-luokassa ja isompien perheautojen luokassa. Tarjontaa on siellä missä volyymit ovat rajallisia ja voitot yrityksille suuria.

Alkusyksystä tekemäni kooste myynnissä olevista sähköautoista. 170 km kantamalla ja alle 20 k€ maksava Dacia ei siis tule myyntiin Suomessa 2021.

Asioita toki tapahtuu, mutta ”kansanauto”-luokassa piinallisesti vasta vuoden 2023 jälkeen.

Sähköautoja riivaa katumaasturi-tauti, jossa jokaisessa mallissa on oltava entistä kovemmat 0-100 km/h kiihtyvyydet ja akku jolla pitää päästä Riihimäeltä Kuuhun yhdellä pysähdyksellä. Järkeviä täyssähköautoja ei vain markkinoilla tunnu olevan.

Budjettiriihi ja liikenteen sähköistäminen päätökset 2022

Hallitus on päättänyt kunnianhimoisista suunnitelmista sähköistää mm. henkilöliikennettä, jotta saavuttaisimme hiilineutraalisuuden 2030-luvun aikana. Liikenteen päästöjen tiputtaminen vaatii laajalla skaalalla muutoksia niin raskaasta liikenteestä pyöräilyn ja kävelyn sekä joukkoliikenteen kulkuosuuksien runttaamiseen kestävimppiin uomiin.

Mutta on onni että tehtyjen päätösten vaikuttavuuden arvioi muutkin kuin SDP:n ja Keskustan kansanedustajat, sillä näin äkkiseltään anti on melko köykäisen oloista. Vaikka Sähköautoilijat ry:n tiedote päätöksistä monelta osin onkin oikeilla linjoilla, en allekirjoita sitä että vain lisärahan heittämisellä porkkanoihin on riittävä tekemään sen massiivisen muutoksen minkä edessä ollaan.

Mielestäni tukien tulisi rajoittua alle 50 000 euron autoihin kaikissa tukimalleissa, sillä sen hintaluokan (ja kalliimpien) sähköautot tai niiden ostajat eivät tarvitse lisätukea autojensa ostamiseen. Tuossa hintaluokassa täyssähköautot ovat jo nyt kilpailukykyisiä, eivätkä myöskään ylemmän keskiluokan ostajat ole mielestäni se kansanryhmä jolle tuhansien eurojen tukia olisi oleellisinta lapata.

Järkevien sähköautojen hinnat laskevat siis 800 – 1000 euroa kun Teslat, Audit jne. napsaavat 2000+ euron alennukset. Mitään muita ostoon tai käyttöön liittyvää taksaa ei taidettu päivittää tai säätää päästöjen mukaan järkevämmäksi. Ai niin, täyssähköisten autojen vuosittainen käyttövoimavero kasvoi 50 eurolla/vuosi. Jee.

En siis odota suuria muutoksia sähköautoihin siirtymisessä seuraavan kahden vuoden aikana, enkä odota että hallitus tulee nykyisillä päätöksillä saavuttavan liikenteen päästöjen vähentämisessä. Onneksi tekoja voidaan vielä tehdä, vaikka tämä useamman vuoden hassaaminen (jälleen kerran) korpeaakin kovasti.


Ps. Voin hyvinkin olla väärässä pessimismissäni, kun latausinfraan ja energiatukiin, konversiotukiin jne. pusketaan miljoonia ja toivotaan parasta. Jotenkin vain toivoisi tehokkaampaa ja vaikuttavampaa suorittamista koko tämän liikenteen päästökuvion osalta. Ehkä se ihme tapahtuu keväällä 2022.

Pps. Sähköautot ovat siis vain pieni osa tätä koko kuviota ja vaikka kuinka ”sähköautoevangelista” haluaisinkin olla, on sähköistymisen päälle (näillä päätöksillä) heitetty kyllä melkoiset toiveet ja satsaukset joukkoliikenteeseen, kävelyyn, pyöräilyyn, kaupunkisuunnitteluun jne. jne. jäävät vähintäänkin medialta piiloon.

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.