Kokemuksia 8000 km ajamisesta täyssähköautolla

Ajan siis työmatkaa päivässä n. 40 km suuntaansa. Autoni on Nissan Leaf (2015, 24kWh akustolla) ja lyhyesti sanottuna viimeiset n. 8000 km ovat menneet mitä mainioimmin.

Ajokustannukset

Sähkön hinta kotona: 0,12 €/kWh

Kuukausi Ajomäärä
(km)
Kulutettu energia
(kWh)
Kustannukset/kk
(€)
Keskikulutus
(kWh/100km)
Marraskuu 2111,4 326,4 39,20 15,50
Lokakuu 2307,5 355,2 42,60 15,40
Syyskuu 2027,2 267,4 32,10 13,20
Elokuu 1399,5 178,9 21,47 12,80

Kustannuksissa on otettava huomioon, että lataan autoa työpaikalla lämpötolpasta 10A laturilla 2h/työpäivä, joten jos oletan vaikka karkeasti lataavani kuukaudessa 100 kWh sähköstä työpaikalla autopaikan vuokrahinnalla, niin saamani 12€ säästön per kuukausi syö autopaikan vuokra (50€/vuosi) ja sitten keskimääräinen kerran kuussa ajettu pidempi reissu jossa käytetty pikalatureita n.4x kk kalliimmalla sähköllä. Kauppareissuilla on tullut myös pari kertaa viikossa ladattua 10A virralla paikallisessa Prismassa siellä pyörimisen ajan, joten sekin tiputtaa hieman kustannuksia (tai tasaa niitä pikalatauksia pois). Toisaalta tuossa laskuissa ei näy mitenkään lämmitysenergia jota käytän auton lämmittämiseen joka aamu lämpöiseksi autokatoksessa. Todellisuudessahan samalla tavalla sitä normiautoakin olisi tullut lämmitettyä lämppärillä joten ehkä ero noissa voidaan myös hieman ohittaa tässä tarkastelussa. Ainakaan minulla ei ole tiedossa miten paljon nämä lämmitykset eroaa toisistaan energian kulutuksen osalta.

En viitsi alkaa siis ihan pilkulleen näitä laskemaan. Yllä oleva antaa kuitenkin jotain osviittaa kustannuksista per kuukausi meidän perheen ajoilla.

Ajokeleistä ja ajamisesta yleensä

Loka-marraskuussa on ollut pääosin +5 – -5 välisellä lämpötilalla olevia ja aika usein kosteita kelejä. Tämä näkyy lämmityksen päällä olemisen (ja huurteen poiston) kanssa selvästi energian kulutuksen kasvuna (13 kWh/100km -> 15,5 kWh/100 km).

Akuston kanssa ei ole ollut vielä tämän n. 8000 km ajon aikana tilannetta jossa olisin ollut jäämässä tien poskeen. Kertaakaan ei olla menty ”nollille”. Toki tietyt ajosuunnat on jäänyt pois kokonaan (esim. Jyväskylä), mutta tällaiset ajoreissut nyt on muutenkin hoidettu (aikaisemminkin) julkisilla. Yhden kerran meinasi joutua poikkeamaan Lahdesjärvellä kesken päivän kun tuli ajettua töihin, kotiin, töihin ja sieltä vielä kotiin eikä ehtinyt ladata missään kuin tunnin. Mutta lopulta sekin meni sitten lopulta helposti ilman ongelmia.

Ainut poikkeus pitkien ajomatkojen poissaolosta on n. kerran kuussa tehty reissu Haminaan joka on tähän asti ollut Tre -> Hyvinkää -> Porvoo -> Hamina -> Lahti -> Hämeenlinna -> Tre reissu eli on ”kesäkeleillä” mennyt kahdella 20 min pikalatauksella/suunta. Nyt kun Hyvinkääkin on muuttunut maksulliseksi ja talvikin tullee kohta, pitää pohtia miten Haminan reissut jatkossa tehdään. Otetaanko vuokra- tai laina-auto alle vai mennäänkö kolmella pysähdyksellä suuntaansa?

Mietteitä Leafista autona

Kaikessa ajossa Leaf on ollut pirun mukava auto ajaa. Ei ole ollut mitään vikaa tai ongelmia sen kanssa. Kitkarenkaat vielä hieman ovat uudet minulle mutta sairaan hiljaiset nekin on vrt. nastoilla raapimiseen. Navihärvelinkin kanssa on tullut opittua elämään kun kuuntelen työmatkat podcasteja puhelimestani bluetoothin yli.

Ratinlämmitin on kyllä luksusta.

Negatiivista asioista laturin kanssa töissä puljaaminen on ollut vähän hömppää ja sotkevaa märillä keleillä. Mielenkiintoista on kun tulee pakkaset että miten latausluukku aukeaa. Samoin pitää seurata pidemmällä ajalla miten työpaikan lämpötolppa kestää mekaanisesti auton laturin painoa. Pitää yrittää jatkaa kunnan teknisen toimen kanssa keskustelua voisko asialle tehdä jotain.

Takaosa autosta sotkeentuu kurakeleillä myös ihan tolkuttoman helposti. Peruutuskameraa pitää putsailla jatkuvasti sormenpäällä tai liinalla. Ja kuraista autoa pestyä useammin kuin mitä aikaisempaa koslaani.

Kokonaisuutena en voi mitenkään olla Leafiimme muuta kuin todella tyytyväinen.

Ehkä liiankin tyytyväinen sillä äkkiä sitä laiskistuu. Tekee turhan usein mieli mennä Tre keskustaan autolla eikä julkisilla… Bussilla menee se 25 min (+ odotusaika) keskustaan. Tässä pitää ottaa kyllä vähän itseä niskasta kiinni. Mutta eipä sinne keskustaan nyt ihan niin useasti tule käytyä ihan vain erikseen että siitä vielä omantunnontuskia tätä enempää olisi saanut.

You may also like...

2 Responses

  1. 23.12.2015

    […] Kokemuksia 8000 km ajamisesta täyssähköautolla […]

  2. 27.8.2016

    […] Kokemuksia 8000 km ajamisesta täyssähköautolla (29.11.2015) […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.