Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen johtokunnan kokous 25.09.2014

Kokouksen esityslista löytyy täältä: 25.09.2014 kokous tai sitten voi hakea kaupungin esityslista/pöytäkirjahaulla: http://ktweb.tampere.fi/ktweb/

Kokouksen VAPEJO:25.09.2014 16:00:00 esityslista:

 §  Liitteet   Otsikko
48 Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
49 Pöytäkirjantarkastajien valitseminen
50 Läsnäolo- ja puheoikeuden myöntäminen
51 Ajankohtaiskatsaus
52 1 kpl Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen toiminnan ja talouden katsaus 8/2014
53 1 kpl Ehdotus varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen vuoden 2015 vuosisuunnitelmaksi
54 1 kpl Suomen kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu vuonna 2013
55 1 kpl Perusopetuksen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteiden muuttaminen

Esityslistasta mietteitä

Pykälässä 52 käsitellään talouden tilannetta kuluvan vuoden osalta 31.8.2014 asti. Koko vuoden 4,1 miljoonan ylijäämätavoitteesta näytettäisiin viimeisimmän arvion mukaan jäätävän n. miljoonalla, jos mennään ennustetulla tahdilla. Syyksi mainitaan henkilöstökulut, vaikka kuinka on tehostettu onnistuneesti.

Edelleen sairauspoissaolojen määrä on tuotantoalueella laskenut, joka hyvä asia ihan kaikin tavoin. Varhaiskasvatuksen puolella tosin poissaoloissa on nousua. Näemmä perusopetuksen sairaspoissaolojen vähentyminen riitti tiputtamaan koko tuotantoalueen tuloksen positiiviseen suuntaan.

Yksi säästötavoite oli varhaiskasvatuksen puolella vähentää tehdyn työn määrää 30 henkilötyövuodella (n. 1%). Tällä hetkellä ollaan 30,7 henkilötyövuodessa ja tämä on saavutettu supistamalla ja keskittämällä palveluja loma-aikoina sekä ajoittamalla henkilöstön lomat näihin aikoihin. Perusopetuksen puolella taasen on lievää työmäärän nousua (n. 0,6%). Palkattomia vapaita on tuotantoalueella otettu 7330 päivän verran (eli n. 20 henkilötyövuotta), joista toki valtaosa on otettu varhaiskasvatuksen puolella. Kuriositeettina perusopetuksen puolella menee rahaa sijaisiin puoli miljoonaa euroa kuukaudessa. Sijaiskulut ovat pääosin laskeneet perusopetuksen puolella mutta taasen nouseet varhaiskasvatuksessa.

Kokonaisuutenaan homma näyttää toimivan ihan hyvin. Ylitykset ja alitukset tuntuvat olevan teknisiä luonteeltaan ja säästöjäkin on saatu, joskin toki ihan ei tulla saavuttamaan melkomoista tavoitetta joka vuodelle asetettiin. Mutta aika hyvin silti on toimintoja tehostettu ja niitä säästöjäkin saatu raavittua kasaan!

Pykälässä 53 saadaan sitten palkintoa jo tehdystä säästöistä. Lisää säästöjä! Palvelutilaukseksi ollaan tuomassa varhaiskasvatuksen puolella 0,885 miljoonaa tätä vuotta pienempää tilausta. Tämä tarkoitta 1-3 prosentin hinnanlaskua varhaiskasvatuksen ”tuotteille”. Eli palvelua pitää tuottaa 1-3% halvemmalla. Perusopetuksen puolella tilaus pienenee sitten 1,986 miljoonaa euroa (tai n. 3,6% tuotehinnan laskua). Käytännössä tämä tarkoittaa esim. keskimääräistä ryhmäkokojen nostoa 1,6 oppilaalla ja aamu- sekä iltapäiväkerhojen toiminnan supistamista 160 kerhopaikalla vaikka oppilasmäärä on kokonaisuutena kasvamassa.

”Tuotantopuolen vuosisuunnitelman riskitekijöinä ovat tuotteiden hintojen sopeuttaminen kehykseen, ei todellisiin kustannuksiin, kustannusten hintakehitys, nopealla aikataululla voimaan tulevat lakimuutokset, opetus- ja kulttuuriministeriön erillisrahoitusten epävarmuus sekä koulu- ja päiväkotikiinteistöjen sisäilmaongelmista johtuvat korjausinvestoinnit ja palveluverkkomuutokset.”

Yllä mainitussa lainauksessa itse mietin etenkin sitä, saako Tampere valtiolta ryhmäkokojen pienentämiseen varattua rahaa jos se aikoo nostaa ryhmäkokoja kautta linjan aika merkittävällä määrällä ensi vuonna? Mitä tällainen 1,6 oppilaan ryhmäkoon nosto tarkoittaa rahana? Itse en voi kannattaa ryhmäkokojen nostoa. Ryhmäkokojen nousu ei ole tasaista vaan on varmaa että se jakaantuu epätasaisesti ja tekee ”keskimääräistä” enemmän isoja, opetuksen tasoa laskevia, opetusryhmiä ympäri Tamperetta.

Yritän kokouksessa selvittää mitä tuo tarkoittaa käytännössä ja onko Tampere oikeasti selvittänyt riskeeraako se valtion tukirahoja tuolla lausunnolla ja tavoitteella?

Toisaalta 2015 ei ole neljän miljoonan säästötavoitetta repäisty myöskään kehiin vaan tavoitellaan nollatulosta. Odotan mielenkiinnolla tilaajajohtajan ja virkamiesten esittelyä tässä kohdassa, että he selvittävät johtokunnalle tätä toimintasuunnitelman talouspuolta. Näin maallikkona kun ainut huolestuttava juttu joka pisti silmään oli tuo ryhmäkoko-osuus.

Loput pykälät olivat kuusikko-raportti ja tekninen muutos paikalliseen opetussuunnitelmaan, joista ei nyt ole oikein raportoitavaa kuin ehkä se, että kuuden suuren joukossa Tampere tuottaa edelleen vapejon tuotantoalueen palveluja ihan kohtuullisella hinnalla, kuusikosta keskiarvon alapuolisilla sellaisilla vieläpä. Niin ja Oulun kuntaliitokset sekä kaupunkien erilaiset rakenteet joko pilaavat kokonaan, osittain tai ainakin vähän tulosten vertailumahdollisuuksia. Hirveä pumaska ja ziljoona käppyrää sekä taulukkoa. Silmät meni ristiin kun yritti sitä lukea.

Kyseinen pumaska oli merkitty ”5/2014” merkinnällä ja käsitteli siis päivähoidon palvelujen kehittymistä. Kannattaa katsoa netistä se pdf-muodossa.

Palaan asiaan jos kokouksessa ilmenee jotain yllättävää

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.