Liikenteen sähköistys osaratkaisu päästöjen alentamiseen

(Vastaälährys Moron kolumnistin kirjoitukseen)

Moron kolumnisti Jari Mylläri oli huolissaan (Moro 4.1.2018) päästöjen kasvusta kun asuinalueilla siirrytään asteittain 30 km/h nopeusrajoituksiin. Hän harmitteli sitä, että vähäpäästöisillä kaasu- ja bensa-autoillaan saastuttaa näin enemmän, sillä polttoaineen kulutus kasvaa nopeuden tippuessa 50 km/h tienoilta 30 km/h tasolle n. 20 %. Kaupunki siis lisää päätöksillään päästöjä!

Tampere on sitoutunut vähentämään myös liikenteensä aiheuttamia päästöjä ja olla lopulta hiilineutraali kaupunki. Tätä tavoitetta varten on tehtävä konkreettisestikin paljon rohkeita ja hyviä päätöksiä. Tämän takia toimittajan esille nostama huoli päästöjen kasvattamisesta on todellinen. Ratkaisu ei kuitenkaan ole nostaa asuinalueiden nopeuksia vaan huolehtia siitä, että alueilta liikkuminen voidaan tehdä mahdollisimman vähäpäästöisesti, ihmisten turvallisuutta ja viihtyisyyttä vaarantamatta.

Jos haluaa tehdä kaupunkiliikenteessä ympäristöystävällisiä ratkaisuja, hankkii sähköauton tai vieläkin fiksummin liikkuu joko kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteen avulla.

Sähköautot ovat energiatehokkaimpia ja paikallisesti päästöttömiä, eli ne siirtävät päästönsä kaupungin ulkopuolelle, sinne missä sähkö tuotetaan. Yksi syy energiatehokkuuteen on Myllärinkin mainitsema jarrutuksissa hukkaan menevä energia, jonka täyssähköautot ja hybridiautot ottavat juuri talteen ja käyttöön. Bussiliikennekin sähköistyy kiihtyvällä nopeudella ja ratikan kanssa myös joukkoliikenne siirtyy (paikallisesti) nollapäätöiseksi. Samalla liikenteen sähköistyessä se myös hiljenee, joten Myllärin huoli melusaasteen kasvamisesta hoituu siirtymällä sähköautoihin ja -busseihin.

Lopuksi on ihmeteltävä, miten pitkiä pätkiä ajoistaan Mylläri ajaa 30 km/h teitä, kun ottaa huomioon että asuinalueiden kokoomatiet ja alueita yhdistävät isommat tiet eivät ole 30 km/h alueita? Kilometrimäärältään nämä 30km/h osuudet jäänevät päivittäisessä ajossa pieniksi, jollei sitten Mylläri aja vain oman asuinalueensa sisällä, tai kiertele tarpeettomasti asuinalueiden läpi erityisesti vältellen yhtään isompia väyliä.

Jos Mylläri haluaa vaihtaa ekoautonsa urheiluautoon ja samalla ottaa huomioon liikkumisensa päästöt, suosittelen siihenkin sähköautoja, sillä niiden vääntö ja kiihtyvyys ovat täysin vailla vertaa.

You may also like...

1 Response

  1. Mikko sanoo:

    Kyllä hybridin omistajaa lähinnä hymyilyttää 30 km/h nopeusrajoitus, siinähän mennään yleensä nollakulutuksella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *