Vuosi takana sähköautolla

Olen raportoinut vuodessa useammankin kerran fiiliksiä ja kokemuksia Nissan Leafillamme ajelusta sekä sen omistamisesta. Nyt kun 19.8 tuli vihdoin kokonainen vuosi täyteen, päätän vuoden kestävän raporttisarjan tällä loppukoosteella.

Lyhyesti voin todeta Nissan Leafin olevan paras auto jonka olemme omistaneet.

Suosittelen lukemaan vuoden aikana tekemiäni aikaisempia tekstejä joissa käyn läpi tarkemmin esim. ajokustannuksia ja ajokokemuksia sekä tappeluita etäyhteyden (Carwings) kanssa. Linkit näihin löytyvät tekstin lopuksi.

Toinen suositus on myös asiaa aikaisemmin seuraamattomille on katsoa vuoden 2015 heinäkuussa tekemäni Leafin koeajovideo, jossa käyn myös laajasti läpi mietteitäni autosta kolmipäiväisen koeajon jälkeen ja aikana. Tämä kokemushan sitten päättyi auton ostoon. Asiat ja mielipiteeni eivät ole vuodessa miksikään oikein muuttuneet, joten video tiivistää varttiin aika hyvin mietteeni autosta tänäkin päivänä.

Tarkempia huomioita:

+ Nollapäästöt* 26000 km ajamisella
+ Ajokustannukset todellakin ovat olleet n. 2 € / 100 km
+ Lähtee kuin hauki rannasta
+ Mahtavan tasainen kiihtyvyys ja eteneminen = mukava ajettava
+ Hiljaisuus on upeaa (äänikirjat ja podcastit)
+ Lämmin ja varma talviauto
+ Nettisivuilta saatava data ajamisesta, energiankulutuksesta jne.
+ Tampere – Hamina – Tampere tehtävissä kesät talvet
+ Etäyhteys kännykällä autoon** (l atauksen ja lämmityksen aloitus jne.)
+ Älyavain on todella kätevä
– Hieman epäselvä ja vanhanaikainen mediakeskus/navigaattori
– Ei pikalatureita pohjoiseen Tampereelta (eli Jyväskylään mennään junalla, mutta ei toki auton vika)
– Epävarmuus Fortumin/Virta pikalatureilla, toimivatko ja ovatko vapaina (ei auton vika)
– Nissan rikkoi älykelloyhteyden (mutta toisaalta paransivat tietoturvaansa)
– Ikkunoiden huurtuminen sadesäällä + talvella ärsyttää
– Kovilla pakkasilla ajomatka yhdellä latauksella todellakin jää 80 km/h nopeuksissa alle 100 kilometriin

* paikallisesti ainakin, sähköntuotannossa tietenkin sen päästöt (jotka nekin pienet koska lataan pääosin öisin ja tuen sähkösopparillani uusiutuvia -> voin arvioida päästöt autolla ajamisesta lähes nollaksi tai ainakin hyvin pieniksi)
** sillä oletuksella että Carwings suostuu toimimaan (viimeiset puoli vuotta toiminut ihan hyvin)

Energiakulutus kuukausittain

Alla olevasta kuvasta näkee miten talvikuukausina kulutus nousee ja kun pitää mielessä että akussa on max. 24 kWh energiaa niin näkee ettei tammikuussa juuri yli 100 km pääse yhdellä ”tankillisella” (mutta myös sen miten otollinen kuukausi elokuu on vähäenergiselle etenemiselle).

kulutusvuosi

Miten tästä eteenpäin?

Sähköautoissa on tulevaisuus. Parin vuoden päästä kun myytävien autojen akusto on 40 – 60 kWh luokkaa ja jos hinnat pysyvät samoilla tasoilla (tai mieluiten hieman laskevat) alkaa teillä näkyä toden teolla sähköautoja.

Olen vuoden aikana seurannut keskustelua sähköautoilun ja ylipäätänsäkin vähäpäästöisemmän liikkumisen edistämisestä Suomessa ja pitää tunnustaa että olen joutunut säätämään mielipiteitäni. En enää pidä suoraa vähäpäästöisen auton ostamisen tukea oleellisimpana asia valtion taholta vaan toivon että panokset laitetaan infran kehittämiseen koko Suomen kattavaksi (ainakin päätiet ja isot kaupungit!) ja verotuksella saastuttamisen suitsimista. Tämä tarkoittaisi kohtuullista polttoaineveron korotusta tms. toimia.

Lisäksi sähköautot ovat vain yksi osa liikennettä jossa on varaa päästöjen pienentämiselle. Siksi jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edistäminen pitää laittaa henkilöautoilun edelleen valtion toimissa tai ainakaan sitä ei pidä mitenkään päästää jäämään henkilöautoliikenteen kehittämisen alle kehittämisessä ja varojen käytössä.

Kaupungeissa kävelyn ja pyöräilyn kehittäminen tulisi olla se tärkein asia liikenteen olojen kehittämisessä.

Silti sähköautoilla on tärkeä osa Suomen päästöjen vähentämisessä ja askeleissa kohti kestävää tulevaisuutta. Siksi aionkin jatkossakin seurata mm. Tampereen kaupungin kehitystä sähköbusseista sähköpyöriin, yhteiskäyttöautojen sekä robottiautojen tulosta ratikkaan.

Koeajovideo

Aikaisemmat tekstini aiheesta:

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.