Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen johtokunnan kokous 24.09.2013

Kokouksen PAPEJO:24.9.2013 16:00:00 esityslista:

  §      Otsikko
65 Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
66 Pöytäkirjantarkastajien valitseminen
67 Läsnäolo- ja puheoikeuden myöntäminen
68 Ajankohtaiskatsaus
69 Ehdotus varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen vuosisuunnitelmaksi 2014
70 4-vuotiaiden lapsiperheiden hyvinvointia ja palvelujen käyttöä koskevan kyselyn tulokset
71 Suomen kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu vuonna 2012
72 Tiedotusaineisto

Mietteitä esityslistan pykälistä

Pykälän 69 (vuosisuunnitelma) kohdalla ihmetyttää kommentti siitä, että _hurja_ 20 euron palkankorotus (0,8% nosto palkkamenoissa) on lisäys johon varautuminen on haasteellista etenkin varhaiskasvatuksen tuotantoyksikössä. Tämä tarkoittanee siis sitä että lautakunta on antanut tuotannolle hyvin kapeat välit jolla tuottaa palveluja. Kiva. Ilman valtiolta saatuja ryhmäkoko- ja tasa-arvorahoja oltaisiin melko pahassa pulassa.

En ihan voi kyllä ymmärtää ajatusta että näinkin maltillinen palkankorotus on asia joka tulee ”yllätyksenä” ja jota pidetään uhkana koko talouden pidolle. Budjettivalmistelussa olisi varmaan päät räjähtäneet jos palkkaneuvotteluissa oltaisiin tullut ratkaisu joka on YLI inflaation vaikutusten (eli että ostovoima olisi jopa noussut).

Perusopetuksen puolella suurimmat palveluverkkoon liittyvät investoinnit (yhteensä n. 4 miljoonaa euroa) ovat Vuoreksen koulutalon toisen vaiheen valmistuminen ja Kalkunvuoren pienten lasten yksikön käyttöönotto elokuussa 2014 tuohon minun naapuriini. Nythän siellä valetaan perustuksia. Jännä nähdä tuollaisen yksikön rakentamisen edistymistä näin läheltä.

Investointimäärärahoissa oli hyvä huomata, että niin varhaiskasvatuksen kuin perusopetuksenkin puolella on investointeja myös tieto- ja viestintätekniikan kehittämiseen (yhteensä n. puolisen miljoonaa/vuosi).

Tiivistettynä vuonna 2014 vapejon tuotantoalueen liikevaihto on 230 miljoonan euron kokoluokassa. Keskustelua herättänyt Tampere-lisän lakkauttaminen mainitaan päivähoito- ja kerhotarpeen lisäämisenä n. 80 päivähoitopaikalla eli n. 770 000 eurolla.

Pykälän 70 kyselyn tulokset kertovat pääosin siitä että 4-vuotiaiden lasten perheille kuuluu ihan hyvää.

Pykälän 71 vertailu kuuden suurimman kaupungin välillä oli ihan mielenkiintoinen, joskin netistäkin liittenä varamaan löytyvä kooste on totaalisen kauhea taulukkohirvitys. Jos jotain oleellista tuosta pitäisi sanoa niin… öh… eri kaupungeissa palveluja tuotetaan hieman eri tavalla mutta loppupeleissä niillä ei ole suurta eroa?

Ja kuten perinteisiin kuuluu, kaikki paitsi pykälä 69 annetaan tiedoksi. Missäköhän tilanteessa johtokunta voisi puuttua/vaikuttaa mitenkään pykälään joka on tämän kohdan 69 kaltainen joka on valmisteltu virkamieskoneistossa ja hyväksytty jo tilaajan sekä tuottajan välisissä talousarvio- ja palvelusopimusneuvotteluissa. Kun tuo sisältää mm. niinkin pienet asiat kuin koko vuoden 2014 investoinnit jne. Ehkä tuon tärkein pointti onkin antaa tuotantojohtajalle oikeuden tehdä vuosisuunnitteluehdotukseen tarvittaessa teknisiä muutoksia. Veikkaisin näin.

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.