Opetushallitukselta suositukset sosiaalisen median opetuskäytöstä

Tiedote: oph.fi
Itse julkaisu (pdf): Tiedosto

Sosiaalisen median ”uutuuden” takia Opetushallituksellakin on kestänyt aika kauan ottaa kantaa koko asiaan. Lisäksi opettajien ja oppilaidenkin välillä on hurjia eroja siinä miten paljon somea (tai mitään tietotekniikaan liittyvää) käyttää. Alakoulun oppilailla on myös monia ikäkysymyksiä jotka on otettava huomioon. Unohtamatta tekijänoikeuslainsäädäntöä ja muita internetin luonteesta johtuvaa mutkaa matkassa.

Siksi ei olekaan ihme että OPH vihdoin otti kantaa asiaan… mutta hyvin tyypillisellä tavalla. Käytännössä tämäkin OPH:n suositus voidaan aika hyvin kiteyttää tiedotteen kappaleeseen:

”Koulutuksen järjestäjiä kehotetaan tekemään vuosittain tilannekartoitus, jossa selvitetään koulujen laitteiden, tietoverkkoyhteyksien ja e-oppimateriaalien määrä. Tämän perusteella määritellään sosiaalisen median opetuskäytön tavoitetaso ja opettajien täydennyskoulutustarve.
…Suosituksessa ei oteta kantaa yksittäisten palvelujen ja sovellusten koulukäyttöön. ”

(Suomennos: miettikää ite siellä kouluissa/kunnissa mitä teette)

Kenties tämänkin suosituksen tärkein anti on strategioita laativien tahojen ohjaaminen siihen että some-maailma otettaisiin paremmin huomioon ja että se alettaisiin ottamaan mukaan ja huomioon koulun arjessa. Tämähän on nyt ajankohtainen asia sillä esim. Tampereen seudulla on juuri polkaistu käyntiin (ainakin) perusopetuksessa TVT-strategioiden päivittäminen sekä alueellisesti että kunta- ja koulukohtaisestikin.

Nyt vain kaipaisin lisää konkretiaa. Ohjausta, resursseja, koulutusta ja yleensäkin mahdollisuutta päästä ottamaan nykypäivän tekniikkaa mukaan opetukseeni.

Oli suosituksen anti sitten miten korkealentoista ja epämääräistä tahansa niin ainakin pitäisi lukaista tuo vielä kerran läpi ja miettiä miten itse omassa opetuksessani voisin kehittää sosiaalisen median käyttöä. Ihan jo sen takia että opetan tietotekniikkaa 😉

You may also like...

1 Response

  1. anne panda sanoo:

    kiinnostava aihe.
    samaa sivuttiin turvallisuusuhat keskustelussa pari viikkoa sitten.

    sinällään käsittämätöntä, että some ”opetus” (tai some-etiketti opetus tms. millä nimellä sitä kutsuisikaan) voi edelleen puuttua koulusta. irc-galleriat, chatit sun muuthan ovat olleet jo ainakin kymmenen vuotta osaltaan kiusaamisen pääpaikkoja. aikuiset ovat heränneet someen vasta fb:een myötä. irc-sukupolvi on kasvanut ajat sitten, mutta nyt myös irc-galleriasukupolvi on kasvanut aikuiseksi fb-aikakauteen.

    aikuisia some käytöksessa neuvovia artikkeleita tippuu tämän tästä. vastikään jälleen uutisoitiin lojaaliudesta työnantajalle myös somessa. mediakasvatusta tai some-kasvatusta kaipaavat ilmeisesti samalla tavalla aikuiset ja nuoret. tämän tästä yllättyy kuinka laajalle omat turinat leviävätkään, vaikka kuinka yrittää pysyä perillä. some kuitenkin tuntuu nykyään olevan oletus tai edellytys. kokoukset ja työ nyt eivät sentään vielä ole someen siirtyneet, mutta paljon asioita kokousten välillä yhdistystoiminnassa sovitaan jo fb:een suljetuissa ryhmissä ja tiedotusta tehdessä työntekijänkin on osattava tehokas sosiaalisenmedian käyttö.

    allekirjoittaneen rajoittuneessa arkipäivässa some kuitenkin merkitsee paljolti fb:tä ja muutamia keskustelupalstoja. suurimmat salat ovat minulle vielä tutkimattomia. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.