Lautapeliprototyyppini

Kehitteillä olevat pelit

  • KuntavaalipeliValmis – Kuntavaalipelissä puolueet kisaavat kolmesta tärkeästä resurssista (media-aika, raha ja mahdolliset äänetäjät) ja koittavat kammeta itsensä Tampereen suurimmaksi valtuustoryhmäksi. Kehitys lopetettu. Sijoittui Lautapelaamaan 2012 -tapahtuman protokisassa viidenneksi (arvostelu/esittely lautapeliseuran foorumilla). 2 – 4 pelaajalle. Abstrakti korttipeli aikuisille.
  • JoukkoliikennepeliBeta – Joukkoliikennepelissä pelaajat pyrkivätkin nostamaan oman joukkoliikennefirmansa menestykseen osallistumalla eri linjojen kilpailutuksiin ja sitten ajamaan menestyksekkäästi näitä reittejä tuottaen voittoa firman omistajille. 2 – 4 pelaajalle. Perhepeli yli 10 vuotiaille.
  • Pieni maailmanpelastuspeliBeta – Maailmassa on 10 isoa ongelmaa jotka ratkaisemalla maailma olisi parempi paikka. Näihin on 10 ratkaisua, joilla nuo ongelmat voitaisiin ratkaista. Tämän korttipelin mukana tulee säännöt 3 hieman erilaiselle pelille. 1-4 pelaajalle. Perhepeli.
  • DelfiinipeliBeta – Delfiinit syöksyvät kalaparveen maukkaan kalasaaliin perässä. 2-4 pelaajalle. Perhepeli.
  • EduskuntavaalipeliAlpha – Alkuperäinen idea oli tehdä poliittinen sotapeli(!?) Suomen kartalla. Ajan kanssa tästä projektista haarautui erilleen Kuntavaalipeli (jonka perus pelimekaniikka oli vain yksi osa tätä peliä), mutta nyt olen palannut tämän ”emopelin” kehittämiseen. 3-5 pelaajalle.
  • EurolobbyBeta – Tikkipeli jota kehitämme yhdessä Antti Koskisen kanssa. Teemana euroopan parlamentti ja siellä lobbaavien tahojen kilpailu poliitikkojen ajasta ja mielenkiinnosta.
  • TriracetopsBetaAbstrakti perhepeli jossa pyritään saamaan omat nappulat heksapyramidin kolmelle huipulle. Saanut inspiraation Ikean poistopisteesta löytyneestä ”tee-se-itse” kellosta jonka kellotaulu rakennetaan heksoista. 2-5 pelaajalle.

Taustaa

Kerään tälle sivulle lautapelit joita olen suunnitellut, kehittänyt ja rakentanut (enemmän tai vähemmän) toimivia beta-versioita kokeiltavaksi asti.

Olen lapsesta asti pelannut ja myös kehitellyt omia lautapelejä legoista tehtyä Hero Quest -kopiosta lähtien. Silti vasta näin aikuisiällä ja tekniikan mennessä eteenpäin (sekä lautapeliharrastuksen lähdettyä ”vakavampaan” suuntaan) olen alkanut rakentamaan lautapeliprototyyppejä aiheista ja mekaniikoilla jotka ovat kiinnostaneet minua.

Prototyyppien rakentaminen on tätä nykyä yllättävän helppoa, jos kädessä vain pysyy hiiri ja kotoa löytyy muutamia apuvälineitä.

Tärkeimmät ohjelmat koneellani ovat Inkscape ja LibreOffice joilla ensimmäisellä teen pelikortit ja -laudat sekä jälkimmäisellä ohjekirjat. Vanhat Magic the Gathering -kortit suojamuoveineen ovat täydellisiä tulostettujen korttien testaukseen (ja Artscow.comista tilattuna ”oikeitakin” (joskin melko keskinkertaisia laadultaan/kestävyydeltään olevia) kortteja käytän kun pääsee tarpeeksi pitkälle prototyypin kehittämisessä). Eli tulostin on myös aika oleellinen kaveri tässä puuhassa. Legopalikat ja pari tilausta saksalaisesta lautapelikomponenttifirmasta ja puupalikoitakin riittää nyt muutamaan prototyyppiin asti…

Pelien eri kehitysvaiheet

Pelit ovat kaikki eri kehitysvaiheissa ja alla olevassa listassa on pelin jälkeen sen tämänhetkinen tila. Eri tilat ovat lyhyesti seuraavat:

  • Alpha – Pelin idea ja sääntörunko on pääosin tehty ja pelistä on rakenteilla toimiva ja pelattava versio.
  • Beta – Pelistä löytyy pelattava ja ”toimiva” versio. Tässä vaiheessa pyrin saada peliä muidenkin pelattavaksi.
  • Valmis – Pelin kehitys on lopetettu ja siitä löytyy toimiva, pelattava versio. Peli voi palata takaisin ”beta”-tasolle jos siitä kiinnostuu joku ulkopuolinen tai itse saan intoa palata pelin kehittämiseen.
  • Julkaistu – Pelistä on tehty tai tehdään kaupallinen versio. Pitäähän sitä olla optimisti 🙂