Alueelliset luottamusmiespäivät Tampereella (JUKO/OAJ)

Toimin siis Vesilahdella mm. opettajien ja lastentarhanopettajien varapääluottamusmiehenä (OAJ/JUKO) ja näin pääsen osallistumaan vuosittaisiin luottamusmiespäiviin joissa OAJ ja OAJ Pirkanmaa kouluttaa luottamusmiehiä ja OAJ:n paikallisyhdistysten puheenjohtajia ajankohtaisissa asioissa.

Yleisesti kuntakuulumisia läpi käydessä taloustilanne tuntuu olevan kohtuu hyvä, sillä aika moni kaupunki ja kunta on saanut ylijäämäisen tulokset viime vuodelta. Vesilahti ei kuulunut tähän joukkoon.

Homeongelmaisia kouluja sitten on todella paljon ja on uskomatonta että niiden määrä ei vain tuppaa vähenemään. Ehkä esimiesten ja kuntien asenne oireileviin opettajiin ja lapsiin on vähän edennyt ”vika pään sisällä”-tasosta ”otetaan selvää”-tasolle. Silti Pirkanmaallakin on kuntia joiden hallinnossa laitetaan sormet korviin ja silmät kiinni homeongelman edessä.

Ajankohtaiskatsaus

Yhtenä osana ensimmäistä koulutuspäivää oli myös Lauri Kurvosen sopivan kärjekäs ajankohtaiskatsaus jossa hän lateli melko synkkiä asioita aurinkoisen kevätpäivän vastapainoksi.

3 miljardin leikkaukset tarkoittaa kautta kasvatus- ja opetuskentän tarkoittaa arvioilta n. 9500 henkilön työpanoksen katoamista jos säästöillä pistettäisiin ihmisiä pihalle.

Mitenkäs tämä yhdistetään toiminnan kehittämiseen jos leikkauksien vaikutukset ovat arviolta:

  • -3000 työpaikkaa toiselta asteelta
  • -2300 työpaikkaa varhaiskasvatuksesta
  • -900 työpaikkaa perusopetuksesta
  • -3300 työpaikkaa korkeakouluista

Ja jottei menisi liian iloiseksi, Kurvonen sitten esitteli vielä hallituksen ajaman digiloikan (90 M€ projekti) OAJ:n näkökulmasta.

Digiloikka ja OAJ

Lyhyesti: digiloikka ei tule vähentämään työtä (opettajien mielestä). Se ei ole vähentänyt työn määrää yliopistoissa joissa jo on käytännössä digiloikittu jonkin aikaa. Se ei myöskään tule vähentämään työtaakkaa perusopetuksessa eikä muuallakaan. Digiloikan edistäminen säästökeinona on vahvasti epäilyttävää ja varmaankin hieman harhaista.

OAJ teki laajan kyselytutkimuksen ja koosti niistä julkaisun ”Askelmerkit digiloikkaan” (.pdf)

En ole vielä lukenut julkaisua muuta kuin pintapuolisesti, mutta sen kysely onneksi teilaa että Suomessa olisi muka kouluissa tarpeeksi TVT-välineitä käytössä. Tätähän on julkisuudessa kuultu ihan tarpeeksi, että meillä on hyvin laitteita mutta emme vain käytä niitä. Tämä ei kyllä pidä paikkaansa.

Palaan asiaan kun katson julkaisun läpi tarkemmin. Lyhyt tiivistelmä oleellisimmista tuloksista ja johtopäätöksistä löytyy nelisivuisesta esittelystä (pdf) joka kannattaa vilkaista!

Yksi asia minua hiersi Kurvosen esityksessä (vaikka muutoin tykkäänkin hänen provosoivasta tyylistään) olivat OAJ:n ulostulot oppimateriaalien tekemisessä. OAJ kampanjoi vahvasti sen puolesta että opettajan tehtävä EI ole tehdä muille oppimateriaaleja (jollei niistä erikseen sitten korvata). Ehkä näinkin, mutta itse toivoisin että opettajat lähtisivät yhdessä kehittämisen linjalle ja jakaisivat tuotoksiaan vapaaehtoisesti ja ilolla toisilleen. Eri asia tietenkin on tilanne jossa työnantaja velvoittaa, käskee tai ”tilaa” materiaaleja opettajalta, jolloin on toki asiallista korvata työaikaa rahallisestikin.

Joku Roti! -kampanja

OAJ aloitti jo viime syksynä kampanjan teemalla ”Joku Roti”, jolla halutaan laittaa opettajat miettimään mitä heidän työhönsä oikeasti kuuluu ja miten esimerkiksi usein opettajien ihan ”hyvää hyvyyttään” tekemä työ kuormittaa opettajaa ja vääristää työyhteisön työnjakoa.

OAJ itse määrittelee (ainakin Vesilahdella täysin näkymättömäksi jääneen) kampanjansa näin:

Joku roti -kampanjan avulla herätelläään OAJ:n jäsenistöä keskustelemaan työtehtävistään ja huomioimaan myös sopimusasiat töiden suunnittelussa ja työajan kohdentamisessa.

Kamppiksen henkeä ja sisältöä voi ihmetellä vaikka siihen kuuluvien videoiden kautta:



Ensimmäisen koulutuspäivän muut huomiot

  • Ammatillinen koulutus tulee olemaan kaaoksen tilassa seuraavat pari vuotta. Hurjaa kyytiä tulee muutoksia ja karsimista. Saa nähdä miten käy. 250 miljoonaa pois toisen asteen ammatillisesta koulutuksesta tulee näkymään jossain, eikä positiivisesti.
  • Kun Sote katoaa kuntien käsistä, lähtee myös puolet kuntien menoista pois kunnilta. Jäljelle jäävistä asioista ja työstä tulee liittymään varhaiskasvatukseen ja koulutukseen.
  • 60 miljoonaa euroa ryhmäkokojen pienentämiseen pienentyi hallituksen päätöksellä 20 miljoonaan euroon josta pitäisi riittää myös tasa-arvon toteuttamiseen ja ties mihin. Ne rahat on haussa juuri nyt.

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.